• سه شنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۸:۱۵
  • اخبار
  • 1159 بازدید
  • بدون دیدگاه
توسعه زیر ساخت های فناوری و تشکیل ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان در استان

نشست مشترک شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان چهارمحال و بختیاری با حضور نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری در این نشست که در روز دوشنبه 8 فروردین 1401 در محل ساختمان پارک علم و فناوری برگزار شد اسماعیل پیر علی رئیس پارک علم و فناوری ضمن تبریک سال نو بر تحقق شعار سال، که توسط رهبر معظم انقلاب با عنوان تولید دانش بنیان اشتغال آفرین نام گذاری شد تاکید کرد.

ایشان با بیان ضرورت اقتصاد دانش بنیان تصریح کرد اقتصاد دانش‌بنیان اقتصادی است که از دانش به عنوان موتور محرک رشد اقتصادی استفاده می‌شود و در این اقتصاد، دانش به گونه‌ای موثر جذب، خلق و انتشار می‌یابد تا نتیجه آن تقویت توسعه اقتصادی باشد.

رئیس پارک علم و فناوری ضمن تبیین زیست بوم فناوری استان چهارمحال و بختیاری به ارائه وضعیت زیست بوم شامل تعداد شرکت های دانش بنیان استان، گردش مالی این شرکت ها و نیز میزان اشتغال ایجاد شده به واسطه فعالیت این شرکت ها پرداخت. 147 شرکت فناور که از این میان 46 شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری استان با گردش مالی بیش از 2300 میلیار ریال  و اشتغال ۹۳۴ نفر و نیز صادرات یک میلیون و پانصد هزار دلار و فروش بیش از1340 میلیار ریال در حال فعالیت می باشند.

پیر علی در ادامه به فعالیت های انجام شده در پارک علم و فناوری استان پرداخت . از جمله این فعالیت ها می­توان به  پیشرفت 85 درصدی پروژه ساخت پردیس پاک علم و فناوری، جذب 80 میلیارد ریال تسهیلات بنیاد برکت و نیز معرفی شرکت های دانش بنیان و فناور مستقر به منظور دریافت بیش از 860 میلیار ریال از تبصره 18 و 74 میلیار ریال تسهیلات سرمایه در گردش از صندوق پژوهش و فناوری می توان اشاره کرد.

ایشان با بیان اینکه رسالت شرکت‌های دانش بنیان در تحقق شعار سال دوچندان شده است، اظهار داشت: شرکت‌های دانش بنیان با بهبود تولید و تکمیل زنجیره ارزش می‌توانند این نقش را به خوبی ایفا کنند.

رئیس پارک علم و فناوری در پایان در جهت توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری و عملیاتی شدن شعار هوشمندانه مقام معظم رهبری با عنوان تولید دانش بنیان اشتغال کارآفرین، پیشنهاد تشکیل ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان را به همراه آیین نامه مربوطه به ریاست استاندار داد.

احمد راستینه  نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان در دوران تحریم، اظهار داشت: ملت ایران با روحیه بالای خود در برابر تحریم‌های دشمن مقاومت کرد و در این میان شرکت‌های دانش‌بنیان با اتکا به ظرفیت‌های درونی کشور برای برون‌رفت از محدودیت‌های تحریم تلاش کردند و رشد و توسعه کشور را شتاب دادند.

نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی افزود  در سال گذشته مجلس شورای اسلامی قانون جهش شرکت‌های دانش‌بنیان را مصوب کرد تا در پرتو آن حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

ایشان ادامه داد: در قانون جهش شرکت‌های دانش‌بنیان، ایده‌های نخبگان ارزش‌گذاری می‌‎شود و به دنبال آن برای تجاری‌سازی ایده‌ها تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داده می‌شود و در این رابطه صندوقی پیش‌بینی شده است.

ایشان با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان از منابع صندوق پیشرفت و عدالت سهمی دارند، تصریح کرد: این سهم باید در نشستی با مسئولان ارشد استان مطالبه و مشخص شود.

راستینه بر ضرورت توسعه زیرساخت‌های کارگاهی و آزمایشگاهی برای شرکت‌های دانش‌بنیان استان تاکید کرد و گفت: اگر بخواهیم شعار سال بخوبی محقق شود باید شرایطی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کنیم که با خیال آسوده فعالیت کنند و دغدغه کارگاه و تجهیزات آزمایشگاهی نداشته باشند.

وی، به اشتراک‌گذاری تجربیات شرکت‌های دانش‌بنیان را عامل مهمی در موفقیت فعالیت‌های این حوزه دانست و افزود: می‌طلبد در این خصوص راه‌های رفته و تجربیات شرکت‌ها به سند علمی تبدیل شود.

راستینه افزود: امسال هیچ مانعی برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان نخواهیم داشت تا این شرکت‌ها با قدرت توسعه پیدا کرده و موفق‌تر از گذشته عمل کنند.

در این نشست تعدادی از فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان استان به بیان نیازها، دغدغه‌ها و مطالبات خود پرداختند.

irna.ir/xjHWmD