• پنجشنبه, ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۳:۱۰
  • اخبار
  • 634 بازدید
  • بدون دیدگاه
نشست رئیس جمهور با نخبگان و فعالان اقتصاد دانش بنیان در پارک علم و فناوری

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری جمعی ازجوانان برگزیده و نخبه استان عصر امروز پنجشنبه در محل سالن جلسات پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری با آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی دیدار و گفت و گو کردند.

سید ابراهیم رئیسی در جمع نخبگان و فعالان اقتصادی چهارمحال و بختیاری گفت: ما در کشور باید از علم، دانش و ظرفیت‌های موجود بهره ببریم و با زنده کردن دانایی و توانایی‌ها محصولات با کیفیت تولید کنیم تا به این وسیله نیاز کشور رفع و زمینه برای تجاری‌سازی محصولات فراهم شود.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اهمیت اقتصاد مقاومتی، ادامه داد: توجه به اقتصاد دیجیتال نیز از اهمیت بالایی برخوردار است در واقع در تمامی حوزه‌های اقتصادی باید دانش به‌روز به کار برده شود و تحقق این موضوع نیز در گرو این است که دانشگاه در کنار اقتصاد، صنعت و کشاورزی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد تسهیل صدور مجوز برای بخش‌های خرد و کلان است چراکه حمایت از بخش‌های خرد نیز به اندازه واحدهای کلان اهمیت دارد و این حمایت باید در عمل صورت بگیرد؛ در چهارمحال و بختیاری نیز باید در شورای اداری اعلام شود محصولاتی که در استان تولید می‌شوند حق عقد قرارداد با خارج از استان را ندارند مگر در مواردی که در استان تولیدات به اندازه رفع نیاز آن‌ها نباشد.

رئیسی یادآور شد: واردات محصولاتی که در کشور تولید می‌شوند نیز نباید انجام شود البته در کشور مافیای واردات محصولات وجود دارد اما با باید از واردات بی‌رویه جلوگیری شود چراکه این کار ضربات بزرگی به تولید کشور وارد می‌کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به امکان صدور مجوزهای موقت برای واحدهای تولیدی، بیان کرد: فعالیت برخی واحدها باید به صورت آزمایشی باشد و صدور مجوزهای موقت تحقق این امر را تسریع می‌کند، پس از اتمام دوره مجوز نیز با بررسی محصول امکان تمدید زمان آن وجود دارد و این اقدام در افزایش کیفیت محصولات نیز تاثیر بسزایی دارد.

وی با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری هلدینگ‌های کشور در استان‌هایی مانند چهارمحال و بختیاری، افزود: لازم است برای تحقق این موضوع جلسه‌ای با این هلدینگ‌ها برگزار شود چراکه این مراکز امکان حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را دارند و باید به این حوزه ورود پیدا کنند البته توزیع عادلانه امکانات و تسهیلات در کشور نیز اهمیت بالایی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیسی ادامه داد: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور به ۱۰ هزار رسیده در حالی که این آمار در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم پنج هزار شرکت بود البته در کنار تعداد، کیفیت شرکت‌های دانش‌بنیان نیز باید افزایش داشته باشد در واقع در رویش شرکت‌های دانش‌بنیان کمیت و کیفیت اهمیت دارد.

در این نشست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص سامانه نظام ایده‌ها، گفت: بخشی از توانمندی‌های خود را در راستای نیازهایی که در آنجا ثبت شده قرار دهید. در حال حاضر بیش از ۱۱ هزار نیاز صنایع مختلف در آن سامانه ثبت شده است، یعنی همه محصولات شرکت‌های دانش بنیان و هسته‌های فناور در آن سامانه قرار و در معرض دید سایر اقشار جامعه و صنایع قرار می‌گیرد.

محمدعلی زلفی گل اظهار کرد: خداوند را شاکریم دولتی داریم که فقط ایران را تهران نمی‌داند و همه جای ایران را سرای وطن می‌داند. اعضای دولت با حضور خود از نزدیک با توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و مشکلات اقشار مختلف آشنا می‌شود که این اقدام رییس جمهور قابل ستایش است.

وی افزود: نتیجه این رفتار عالمانه و جهادگونه منجر به پیشرفت همه جانبه کشور می‌شود.

زلفی‌گل با بیان اینکه یکی از مهمترین جهادها، جهاد علمی و فناوری است، تصریح کرد: شما جهادگران این عرصه هستید و باید قدر کار ارزشمند خود را بدانید، خیر بودن تنها ساخت مدرسه بیمارستان و … نیست، بلکه یک انسان عالم که با دانش خود محصولی را تولید و شغلی را ایجاد می‌کند آن هم یک انسان خیر است.

وی گفت: پارک علم و فناوری علاوه بر اینکه فضا در اختیار فناوران قرار می‌دهد، وظیفه مهم‌تری دارد و آن همرسانی است. همرسانی به همراه ایده و فکر خوب و صاحب سرمایه و پول است، یعنی نقش شتاب دهنده علم و فناوری بسیار مهم است.

زلفی گل در خصوص سامانه نظام ایده‌ها، بیان کرد: بخشی از توانمندی‌های خود را در راستای نیازهایی که در آنجا ثبت شده قرار دهید، در حال حاضر بیش از ۱۱ هزار نیاز صنایع مختلف در آن سامانه ثبت شده است، یعنی همه محصولات شرکت‌های دانش بنیان و هسته‌های فناور در آن سامانه قرار و در معرض دید سایر اقشار جامعه و صنایع قرار می‌گیرد، در حقیقت ما تبلیغ کننده محصولات شما هستیم.

زلفی‌گل با بیان اینکه پارک علم و فناوری محل زایش و رویش شرکت‌های دانش بنیان است، بیان کرد: باید این مسائل جدی گرفته شوند اما معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌هایی که امتیاز دانش بنیان را گرفته‌اند حمایت می‌کند.وی تاکید کرد: همه فضاهای شرکت‌های دانش بنیان استان را مورد حمایت قرار دهید، بحث زایش و رویش شرکت‌های دانش بنیان و هسته‌های فناور برای ما بسیار مهم است، البته کارهای خوبی در استان صورت گرفته اما برای همه افرادی که در شرایط فعلی کشور شغل ایجاد می‌کنند، یک کار جهادی انجام می‌شود که باید قدردان این اقدام بود.