• سه شنبه, ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۹:۱۱
  • اخبار
  • 1120 بازدید
  • بدون دیدگاه
فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در استان چهارمحال و بختیاری در سال گذشته رشد ۹۰ درصدی داشته است

.

 

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری به نقل از خبرگزاری تسنیم، رئیس پارک علم و فناوری استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به ۹۰ درصد رشد در حوزه شرکت‌های دانش بنیان و خلاق، گفت: ۳۳ شرکت دانش بنیان و ۲ شرکت خلاق مورد تایید معاون رئیس جمهور در استان فعال هستند.

اسماعیل‌پیرعلی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  شهرکرد ، اظهار داشت: پارک علم و فناوری تا به امروز توانسته از چند منبع نیاز شرکت‌ها را در بخش حمایت‌های مالی تامین کند، پرداخت تسهیلات به شرکت‌های مستقر در پارک‌ علم و فناوری استان از طریق صندوق پژوهش و فناوری استان، منابع داخلی پارک، محل تفاهم نامه منعقد شده استان و بنیاد برکت تا به امروز صورت پذیرفته است.رئیس پارک علم و فناوری استان چهارمحال و بختیاری افزود: مبلغ پرداختی تسهیلات از محل بنیاد برکت تاکنون حدود 6 میلیارد تومان، مبلغ پرداختی از صندق پژوهش و فناوری 5 میلیارد و 600 تومان، اعتبارات داخلی 1 میلیارد و 500 تومان ، و سایر موارد 2 میلیارد و 500 تومان بوده است.

وی گفت: به طور کلی هدف اصلی در این حوزه، حمایت از ایده‌ها و کسب و کارهای مبتنی بر فناوری و نوآوری، افزایش ثروت در جامعه و درآمدزایی از طریق کسب و کارهای مبتنی بر فناوری، نوآوری و دانش است.

پیرعلی با بیان اینکه با حمایت از ایده‌ها مبتنی بر نوآوری، فناوری و کسب و کار مبتنی بر دانش توانستیم اتفاقات خوبی را در حوزه درآمدزایی و اشتغال‌زایی رقم بزنیم، تصریح کرد: سالانه حدود 80 تا 120 ایده پرداز در حوزه‌های مختلف با سبک‌ها و ایده‌های متفاوت به پارک علم و فناوری استان مراجعه می‌کنند.

رئیس پارک علم و فناوری استان با اشاره به پذیرش ایده‌های سال گذشته عنوان داشت: تعدادی از این ایده‌ها صرفا به نوعی یک کسب و کار، کسب و کار فناوری و نوآوری، تجاری سازی و کاربردی در صنعت به شمار می‌رفتند، همچنین برخی از این ایده‌ها دچار مشکل بودند و بازار خوبی نداشتند ولی برخی دیگر ایده‌های موفقی در این راستا بودند که حدودا 50 ایده در قالب، تیم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی تاکید کرد: از مهمترین و موفق‌ترین طرح‌ها در سال گذشته تولید دانش‌فنی روغن پایه 3، دستگاه‌های تولید ماسک سه لایه و فیلتردار که تقریبا از فروردین‌ماه و 10 روز قبل از سال 99 شروع شد و اتفاقات خیلی خوبی را رقم زد، کنترل‌های آب هوشمند، سایلنسرها و اجکترهای چند مرحله‌ای که محصولات تاثیرگذاری در صنایع بودند، دستگاه‌های تیم فیلم در صنعت تصفیه روغن، از تجهیزات و محصولات نوآورانه در دانش بنیان بودند.

پیرعلی یادآورشد: در سال 99 تعداد شرکت‌های دانش بنیان و میزان صادرات این شرکت‌ها رشد بسیار قابل اهمیت و چشمگیری  داشتند، در خصوص افزایش فضاهایی که شرکت‌های فناوری دانش بنیان نیاز دارند، رشد خوبی شد و تقریبا همه شاخص‌های بخش اشتغال‌زایی، افزایش شرکت‌های مستقر در پارک‌ها، گردش مالی و فروش محصولات، رشد چشمگیری در سال گذشته داشتند.

وی اضافه کرد: در خصوص بحث اشتغالی که شرکت‌ها ورود و خروج می‌کنند چیزی حدود بین 850 تا 900 نفر اشتغال‌زایی در شرکت‌های فناوری دانش بنیان در سازمان رشد و زیر مجموعه پارک بود که در حال حاضر نیز در حال فعالیت می‌باشند. شرکت‌های دانشگاهی هم نسبت به سال گذشته شاخص رشد خیلی خوبی داشتند، یعنی چیزی حدود 19 واحد فناور در هیئت علمی شکل گرفته است که در مجموعه رشد و پارک در حال فعالیت هستند.

پیرعلی با اشاره به واحدها و هسته فناور گفت: درحال حاضر حدودا 14 شرکت و واحد فناور در پارک مستقر هستند که نیمی از آن‌ها در مرکز رشد و مابقی‌ آن‌ها مرحله رشد یافتگی در پارک مستقر هستند.

وی اظهار کرد: حدود 33 شرکت دانش بنیان در استان درحال فعالیت هستند و 2 شرکت خلاق مورد تایید معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری نیز فعالیت می‌کنند، رشد بسیار خوبی نسبت به سال‌های گذشته در سال 99 رقم خورد به گونه‌ای که حدود 90 درصد رشد در این حوزه ثبت شد و اتفاقات خوبی برای شرکت‌ها رقم خورد.

رئیس پارک علم و فناوری استان افزود: مشاوره‌های تخصصی برای ایده‌پردازان به صورت دوره‌ای توسط مشاوران پارک و کلینیک پارک علم و فناوری در حال ارائه می‌باشد.