• شنبه, ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۸:۳۸
  • اخبار
  • 970 بازدید
  • بدون دیدگاه
۶۳ درصد شرکت‌های فناور چهارمحال و بختیاری پیشرفته است

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری به نقل از ایرنا، رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس تازه‌ترین پایش شرکت‌های فناور استان از سوی کارگزار مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ۶۳ درصد شرکت‌های فناور استان جزو شرکت‌های با فناوری بالا (هایتک) ارزیابی شدند.

اسماعیل پیرعلی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: چهارمحال و بختیاری ۱۴۷ واحد رشد، فناور و دانش‌بنیان در استان فعالیت دارند که از این تعداد ۶۸ واحد فناور است و هر یک از این واحدها برای پنج تا ۱۰ نفر اشتغالزایی کرده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های فناور برای دریافت رتبه بالای فناوری (هایتک) بر اساس ۱۵ شاخص سنجش می‌شوند، تصریح کرد: عناصر تشکیل‌دهنده نظام نوآوری، سطح فناوری بر اساس اولویت‌های فناوری کشور، به روز بودن برنامه‌های واحدهای فناور و تنوع منابع مالی واحدهای فناورانه در انجام فعالیت‌ها از جمله این شاخص‌ها به شمار می‌رود.

پیرعلی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان این استان را ۳۴ شرکت اعلام کرد و گفت: تعهد امسال پارک علم و فناوری استان، ایجاد ۱۳ شرکت دانش‌بنیان بود که نه تنها این تعهد محقق شده بلکه از رشد بالایی نیز برخوردار شد و امسال ۱۳ شرکت دانش‌بنیان در استان فعالیت خود را آغاز کردند.

رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان جدید در حوزه‌های هوش مصنوعی، صنایع غذایی، تولید مکمل‌های کشاورزی، کشت بافت، ماشین‌سازی و تولید محلول‌های ضدعفونی کننده نانو فعالیت دارند.

پیرعلی، گردش مالی شرکت‌های دانش‌بنیان استان را ۲۳۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این شرکت‌ها همچنین ۶۵۸ هزار دلار محصول صادر کردند که بیشتر به کشور عراق بوده است.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌‎بنیان استان برای ۸۵۳ نفر اشتغالزایی کرده‌اند.

رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری به تلاش‌های انجام شده برای اتصال صنایع استان به پارک علم و فناوری نیز اشاره کرد و گفت: واحدهایی نظیر نساجی حجاب شهرکرد، شرکت شیرخشک نوزاد پگاه و شرکت گاز کربنیک از جمله این واحدها است که با پیوستن به واحدهای دانش‎‌بنیان کشور از ۱۱۰ خدمت این حوزه برخوردار هستند.

پیرعلی توسعه فعالیت‌های دانش‌‎بنیان را نیازمند فرهنگسازی و ایجاد باور به اهمیت و اثرگذاری فعالیت‌های فناورانه دانست و اظهار داشت: انتظار می‌رود مدیران بخش‌های دولتی و خصوصی در استفاده از خدمات و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان استان اهتمام بیشتری بورزند.

به گزارش ایرنا، طی سال‌های اخیر بیش از ۲۶۰ دانش فنی در چهارمحال و بختیاری تولید، بیش از ۱۰۰ دانش فنی تجاری‌سازی و ۱۰۰ اختراع از سوی شرکت‌های دانش بنیان، فناور و هسته‌های رشد این استان ثبت شده است.